1. fejezet - Tengelykapcsolók működtetésének mechatronikája

Tartalom
1.1. A gépjárművek tengelykapcsolóinak feladata
1.2. A gépjárműveknél alkalmazott tengelykapcsolók
1.3. A mechatronika alkalmazásának fontosabb területei a tengelykapcsoló működtetésénél
1.3.1. Elektromechanikus tengelykapcsoló működtetés
1.3.2. Elektrohidraulikus tengelykapcsoló működtetés
1.3.3. Elektromechanikus tengelykapcsoló működtetés lineáris motorral
1.4. A tengelykapcsoló pedálnál alkalmazott érzékelők
1.5. Elektro-pneumatikus tengelykapcsoló működtetés

1.1. A gépjárművek tengelykapcsolóinak feladata

A motor és a hajtómű között létesít súrlódás révén, a sebességfokozatok kapcsolását lehetővé tevő, oldható nyomaték átviteli kapcsolatot. A tengelykapcsoló teszi lehetővé, hogy a belsőégésű motor alapjárati fordulatszámon működjön, miközben a gépkocsi áll. A gépkocsi indulásakor és azután a sebességfokozatok váltásánál pontos és mérsékelt sebességű tengelykapcsoló működtetés szükséges. Menet közben, különösen hegymenetben a sebességváltás gyors kell legyen, hogy a gépkocsi ne veszítse el a lendületét, a tengelykapcsoló működtetés is ennek megfelelően a megszokottól gyorsabb kell bekövetkezzen. Ezen kívül a tengelykapcsoló kiegyenlíti a motor és a sebességváló közötti kis mértékű forgástengelyek közötti szögeltérést és az egytengelyűségtől való eltérést, továbbá csillapítja a torziós lengéseket is.

Ezen kívül lehetővé teszi:

  • a gépkocsi megállását anélkül, hogy leállna a motor,

  • a tengelykapcsoló csúszása miatt lágy, rángatás mentes lehet a gépkocsi elindulása,

  • csillapítja a motortól származó nyomatéklengéseket,

  • védelmet nyújt a hajtómű egység mechanikus túlterhelése esetén.

A korszerű gépkocsikba a SAC, (Self Adjusting Clutch) önműködő utánállítású tányérrugós tengelykapcsolókat szerelnek be. Ezzel csökken a működtetéshez szükséges erő és a karbantartási igény is. A tengelykapcsoló házba szerelik be az automatikusan működő utánállító szerkezet ferd helyzetű rámpáját.

1.2. A gépjárműveknél alkalmazott tengelykapcsolók

  • egy tárcsás, szárazlemezes tengelykapcsoló, melyet személygépkocsiknál és haszonjárműveknél egyaránt alkalmaznak. Kiviteli változatai:

    • tekercsrugós (régebben alkalmazott változat)

    • tányérrugós (jelenleg ez az általánosan elterjedt változat)

  • két tárcsás, szárazlemezes (haszonjárműveknél a nagyobb nyomaték miatt és személygépkocsik DSG sebességváltóinál alkalmazzák. Ez utóbbi a gyorsabb fokozatkapcsolást tesz lehetővé.

  • több tárcsás olajlemezes (automatikus működésű sebességváltóknál)

  • röpsúlyos (mopedeknél, motorkerékpároknál)

  • hidrodinamikus (hűtő ventilátor hajtásnál)

  • mágnes-poros tengelykapcsoló (fokozatmentes hajtóműveknél)

  • körmös kapcsolók (ezeket újabban az automatikus működésű DSG sebességváltó bizonyos fokozatainak kapcsolásánál alkalmazzák).

Egy tárcsás száraz lemezes tengelykapcsoló és kéttömegű lendítőkerék. (Gyártó LuK)
1.1. ábra - Egy tárcsás száraz lemezes tengelykapcsoló és kéttömegű lendítőkerék. (Gyártó LuK)


Két tárcsás száraz lemezes tengelykapcsoló DSG sebességváltóhoz. (Gyártó LuK)
1.2. ábra - Két tárcsás száraz lemezes tengelykapcsoló DSG sebességváltóhoz. (Gyártó LuK)


A gépjárművek tengelykapcsolóinak működtetése:

A komfort igények növekedése miatt a tengelykapcsoló működtetését a konstruktőrök igyekeznek minél kisebb erőszükséglettel megvalósítani, illetve automatizálni. Hasonló módon mint a sebességváltóknál. A kisebb zajszinthez és a komfortosabb működéshez hozzájárul az 1985 –óta alkalmazott kéttömegű lendítőkerék is (ZMS). A másik fontos tendencia, hogy a gyártók szeretnének rendszerbeszállítókká válni. Egy tányérrugós tengelykapcsolónál például a kinyomó-csapágy elmozdításához szükséges kb. 2000 N erőt hidraulikus működtetéssel, vagy különböző mechanikus áttételekkel igyekeznek jelentősen csökkenteni.

A tengelykapcsoló működtetésének főbb szempontjai:

  • kifogástalan, vonszoló nyomaték mentes oldás,

  • ergonómiailag kedvező pedálerő és elmozdulás karakterisztika megvalósítása, hideg és meleg állapotban egyaránt,

  • zaj és vibráció mentes működtetés,

  • kifogástalan működtetés induláskor és sebességváltás közben,

  • lengésmentes és minimális holtjátékú működtetés.

A tengelykapcsoló működtetésének lehetőségei:

  • mechanikus működtetés (bowdennel, vagy rudazattal)

  • elektromechanikus többnyire automatizált sebességváltóknál (a villanymotor, csigahajtás és golyósoros csavarorsó – csavaranya áttétellel, vagy újabban már lineáris motorral végzett működtetés).

  • hidraulikus működtetés (a pedálerő a fő-hengerben hidraulikus nyomást hoz létre, amit csövön a munkahengerhez vezetve, az mechanikai munkává alakít, a működtetéshez a nyomástárolóban lévő nyomás is felhasználható).

  • pneumatikus működtetés mely a sűrített levegő rendszerrel ellátott haszonjárművekre jellemző. Jelentősen csökkenti az erőszükségletet.

A tengelykapcsolók fokozódó automatizálási igénye

Az egyre nagyobb forgalomsűrűség, a dráguló hajtóanyagok, a környezetkímélőbb közlekedés, a komfortosabb autózás igénye miatt a egyre nagyobb a jelentősége, hogy automatizálják a hajtáslánc elemeit. Ennek egyik példája a kézi kapcsolású sebességváltók automatizálása ASG (Automatisierten Schaltgetrieben), amely önműködő tengelykapcsolót igényel. Ez különösen a kisautóknál vált sikeressé (például: Opel Cosa Easytronic sebességváltó, VW Lupo, Toyota Jaris).

1.3. A mechatronika alkalmazásának fontosabb területei a tengelykapcsoló működtetésénél

  • a tengelykapcsoló kiemelésének megvalósítása elektrohidraulikus, vagy elektromechanikus módon.

  • a tengelykapcsoló működtetési útjának érzékelése, illetve a súrlódó betét kopásának érzékelése (induktív elmozdulás érzékelővel, vagy potenciométerrel).

  • a tengelykapcsoló csúszásának érzékelése fordulatszám különbség alapján (motor fordulatszám és sebességváltó bemeneti fordulatszám összehasonlításával).

A tengelykapcsoló automatikus működtetetést, és ellenőrzését a sebességváltó elektronika végzi. Alkalmazhatnak mechatronikus tengelykapcsoló működtetést kézi kapcsolású sebességváltóknál is, amely megkönnyíti a gépkocsi vezetését, mert nem kell „kuplungolni” (pl.: rokkant autók).

1.3.1. Elektromechanikus tengelykapcsoló működtetés

A fejlesztés az LuK és a Robert Bosch GmbH. együttműködésében történt. Az XSG családnál a mechanikus működtetés önzáró csavarhajtással, vagy csigahajtással történhet. Ennél az egységnél nem alkalmaznak hidraulikát.

Elektromechanikus tengelykapcsoló működtetés
1.3. ábra - Elektromechanikus tengelykapcsoló működtetés


Szénkefe nélküli villanymotor végzi a működtetést.

Ha nem kéttömegű lendítőkereket alkalmaznak a működtető elektronikát ellátják egy csúszás szabályzó algoritmussal is.

A mechanikus kiemelő szerkezetnél golyósoros emelőpályát alkalmaznak, melynél a működtető egység bowden huzallal fejti ki az erőt. Ekkor a beavatkozó egység a tengelykapcsoló közelébe szerelhető fel. A kinyomó-csapágy működtetése a másik típusváltozatnál mechanikus állétellel is történhet. Ennek azonban nagyobb a helyigénye.

Elektro-mechanikus tengelykapcsoló működtetés (LuK ).
1.4. ábra - Elektro-mechanikus tengelykapcsoló működtetés (LuK ).


A tengelykapcsoló és a sebességváltó működtetéséhez új villanymotorokat fejlesztettek ki. Ezzel helyettesítik a korábban alkalmazott ablak-emelőknél is használatos DC motorokat. Azért is szükségessé vált a fejlesztés, mert ennél nagyobb a mechanikai igénybevétel, a hőmérséklet és a rezgés is, valamint a sós víz is hatást gyakorol rá. Az tűzték ki célul, hogy a hidraulika nélkülözhetővé váljék és a lehető legkisebb tömegű lehessen a beavatkozó egység. A Bosch-al közösen fejlesztetté ki az olcsóbb kivitelű, de nagyobb teljesítményű szénkefe nélküli típusból. Elektronikus kommutációt valósítanak meg, ez adja a villanymotor típusmegjelölésnél használt EC rövidítést. A mágnesnél alkalmazott ritka földfém ötvözők alkalmazásával a motor kompakt kivitelű lett. A forgórész tömege kedvezően kicsi. A villanymotor közvetlenül a tengelykapcsoló házra szerelhető.

Az új és a régi tengelykapcsolót működtető villanymotorok összehasonlítása.
1.5. ábra - Az új és a régi tengelykapcsolót működtető villanymotorok összehasonlítása.


Az új fejlesztésű tengelykapcsolót működtető és sebességváltó fokozatkapcsolást végző villanymotorok karakterisztikái.
1.6. ábra - Az új fejlesztésű tengelykapcsolót működtető és sebességváltó fokozatkapcsolást végző villanymotorok karakterisztikái.


Az LUK által sorozatban gyártott tengelykapcsolót működtető egység
1.7. ábra - Az LUK által sorozatban gyártott tengelykapcsolót működtető egység


Továbbfejlesztett tengelykapcsolót működtető egység
1.8. ábra - Továbbfejlesztett tengelykapcsolót működtető egység


Toyota elektromechanikus tengelykapcsoló működtetés:

Toyota elektromechanikus tengelykapcsoló működtetés
1.9. ábra - Toyota elektromechanikus tengelykapcsoló működtetés


A villanymotor mechanikus áttételek segítségével végzi a tengelykapcsoló működtetését. A működtető elektronikának potenciométer jelzi vissza a tengelykapcsoló működtetési útját. Ebből meghatározható a tengelykapcsoló súrlódó betétjének kopása.

1.3.2. Elektrohidraulikus tengelykapcsoló működtetés

Elektronisches Kupplungsmanagement (EKM), rendszert építettek be például a Mercedes A-osztályba és az Opel Corsa Easytronic automatizált sebességváltónál.

A tengelykapcsoló működtetéséhez villanymotoros, csigahajtással és mechanikus áttétellel mozdítja el a hidraulikus főhenger dugattyúját. Az így létrehozott olajnyomást cső vezeti a munkahengerhez, melynek dugattyúja kar áttétellel emeli ki a tengelykapcsolót. Ennek a változatnak az előnye az, hogy a működtető hidraulikarendszerhez nem szükséges nyomástárolót felszerelni.

A tengelykapcsoló működtetésekor több tényezőt is figyelembe kell venni

A tengelykapcsoló működtetése különösen elinduláskor és manőverezésnél, de a sebességfokozatok kapcsolásakor finoman adagolható kell legyen. Vészfékezésnél vagy megálláskor az indulásnál lényegesen nagyobb dinamikával kell nyitni a tengelykapcsolót. Emelkedőn, vagy lejtőn haladáskor is más a dinamikai igény. A sebességfokozat bekapcsolásakor a működtetés precízen és a kellő pillanatban kell bekövetkezzen.

Elektronikus tengelykapcsoló működtetés

Egyre nagyobb a jelentősége az elektronikus tengelykapcsoló működtetésnek. A LuK által kifejlesztett elektronikus tengelykapcsoló működtetés főbb egységei:

  • egytárcsás, szárazlemezes tengelykapcsoló

  • hidraulikus teljesítmény szabályozás

  • elektronikus szabályozás

  • érzékelők.

Az alkalmazott hidraulikus nyomás általában 40 – 60 bar közötti, melyet vagy egy villanymotorral hajtott hidraulikaszivattyú hozza létre, vagy a gépkocsi központi hidraulika rendszere biztosítja. A tengelykapcsoló működtetését végző munkahenger arányos működtetésű szeleppel történik, melyet az elektronika működtet.

Az alkalmazott érzékelők:

  • Tengelykapcsoló elmozdulás érzékelő Induktív útadó, vagy potenciométer)

  • A sebességfokozat felismerése (állandó mágnes a kapcsoló rudazaton és Hall érzékelő)

  • Motor fordulatszám (mágnesesen kódolt gyűrű és Hall érzékelő)

  • Sebességváltó bemeneti fordulatszám (mágnesesen kódolt gyűrű és Hall érzékelő)

  • Gázpedál helyzet (potenciométer, vagy PWM jeladó)

  • Pillangószelep helyzet (potenciométer).

A szabályozó program három almodulból áll:

Ezek különböző működési módoknál avatkoznak be.

  • álló helyzet és elindulás

  • sebességfokozatok kapcsolása

  • gyorsítás, lassítás, manőverezés

Az EKM (Elektronikus Kuplung Működtetés) flexibilis működésű és a gépkocsi számos működési paraméterét figyelembe veszi.

Villanymotor, csigahajtással és mechanikus áttétellel a fő henger dugattyújának elmozdításával hozza létre az olajnyomást, mely a munkahenger segítségével emeli ki a tengelykapcsolót. A sebességváltó elektronika vezérli a villanymotort. Erre az egységre szerelik az elektronikát is
1.10. ábra - Villanymotor, csigahajtással és mechanikus áttétellel a fő henger dugattyújának elmozdításával hozza létre az olajnyomást, mely a munkahenger segítségével emeli ki a tengelykapcsolót. A sebességváltó elektronika vezérli a villanymotort. Erre az egységre szerelik az elektronikát is


Elektrohidraulikus tengelykapcsoló működtetés

A Renault és a Fiat automatizált sebességváltóinál villanymotorral hajtott hidraulika szivattyút és nyomástárolót alkalmaznak a tengelykapcsoló működtetésére és a sebességfokozatok kapcsolásához.

A tengelykapcsoló nyitásához a nyomástárolóból elektromágneses szelep vezérli ki az olajnyomást a munkahengerbe. Annak dugattyúja Bowdennel adja át a működtető erőt a kiemelő szerkezetnek. A tengelykapcsoló zárása és a munkahenger dugattyújának visszaállítása rugókkal történik. A tengelykapcsoló elmozdulását potenciométer jelzi vissza az elektronikának. Ebből az elektronika a megfelelő algoritmussal a betét kopottságát is meg tudja állapítani.

A villanymotor, a mechanikus áttétel és a hidraulika egyetlen közös szerelési egységet alkot. Amikor zár a tengelykapcsoló nincs kivezérelt nyomás.

Automatikus, elektrohidraulikus tengelykapcsoló működtetés.
1.11. ábra - Automatikus, elektrohidraulikus tengelykapcsoló működtetés.


Elektrohidraulikus tengelykapcsoló működtetés

A tengelykapcsoló nyitásához a nyomástárolóból elektromágneses szelep látja el olajnyomással a munkahengert. Nem szabad megfeledkezni a nyomás kivezérlés és a nyomás csökkentés dinamikájáról sem, mert alapvetően az befolyásolja a tengelykapcsoló működésének minőségét. A munkahenger dugattyúja például egy bowdennel adhatja át a működtető erőt a kiemelő szerkezetnek. A tengelykapcsoló zárása és a munkahenger dugattyújának visszaállítása rugókkal történik. A tengelykapcsoló elmozdulását potenciométer jelzi vissza az elektronikának. Ebből az elektronika a megfelelő algoritmussal a betét kopottságát is meg tudja állapítani.

A VW Lupo –nál a hidraulikus tápegységen helyezik el a tengelykapcsolót működtető elektromágneses szelepet. Az elektronika áramot kapcsol az elektromágneses szelepre, amikor a tengelykapcsoló nyit, részlegesen, vagy teljesen. Nincs kivezérelt nyomás, amikor zár a tengelykapcsoló.

Elektrohidraulikus tengelykapcsoló működtetés
1.12. ábra - Elektrohidraulikus tengelykapcsoló működtetés


Hidraulikusan működtetett központi kinyomó csapágy (FTE)
1.13. ábra - Hidraulikusan működtetett központi kinyomó csapágy (FTE)


Tengelykapcsolót működtető elektrohidraulikus FTE gyártmány egység

Az FTE vállalat olyan elektrohidraulikus tengelykapcsoló működtető egységet gyárt, amely az elektronikától a CAN hálózaton keresztül kapja az utasítást a tengelykapcsoló kiemelésére illetve zárására. Az egyenáramú villanymotort impulzus szélesség vezérelt jel működteti. Az eredő feszültséggel arányos lesz a dugattyú elmozdulás. A kedvezőbb hatásfok érdekében golyó visszavezetéses menetes orsóval mozgatja a dugattyút, amely a működtető nyomást hozza létre.

Tengelykapcsolót működtető elektrohidraulikus egység. (FTE gyártmány)
1.14. ábra - Tengelykapcsolót működtető elektrohidraulikus egység. (FTE gyártmány)


A szénkefe nélküli villanymotor PWM feszültséggel működik
1.15. ábra - A szénkefe nélküli villanymotor PWM feszültséggel működik


1.3.3. Elektromechanikus tengelykapcsoló működtetés lineáris motorral

Az Opel Corsa Easytronic automatizált sebességváltóhoz az olaszországi Ricardo vállalat lineáris motoros tengelykapcsoló működtető egységet fejlesztett ki.

Lineáris motoros tengelykapcsoló működtető egység az Opel Corsa Easytronic sebességváltóhoz
1.16. ábra - Lineáris motoros tengelykapcsoló működtető egység az Opel Corsa Easytronic sebességváltóhoz


A fejlesztéseknél azt kellett figyelembe venni, hogy a tengelykapcsoló működtetés szempontjából az a legnehezebb üzemállapot, amikor a gépkocsi a legnagyobb teljesítménnyel gyorsul és utána, mindjárt nagy fékezés következik valamely váratlan forgalmi esemény miatt. Először induláskor zár a tengelykapcsoló és nagy nyomatékot visz át, majd röviddel utána nyit, hogy a motor ne fulladjon le. Erre a folyamatra csupán 50 - 90 ms áll rendelkezésre. Ez nagy követelményt támaszt a villanymotoros tengelykapcsoló működtetéssel szemben, mert a zárás után le kell győzni a működtető egység tehetetlenségét és gyorsan ellentétesen kell mozgatni. Amennyiben ezt elektromos lineáris motorral valósítják meg, a működtetéshez szükséges energia az akkumulátorból nyerhető ki.

A lineáris villanymotor előnyös, mert elmarad a mechanikus hiszterézis. Kevesebb részegységből áll, ezért nagyobb a megbízhatósága. Közvetlen működtető erő valósítható meg mechanikus áttétel nélkül. A feladat ellátására úgynevezett „elektromechanikus lineáraktuátort” fejlesztettek ki. A teljesítmény erősítéshez egy elektronikus vezérlésű H-hidat alkalmaznak.

H-hidas, lineáris motor táplálás
1.17. ábra - H-hidas, lineáris motor táplálás


H-hidas lineáris motor táplálás oszcillogramja
1.18. ábra - H-hidas lineáris motor táplálás oszcillogramja


1.4. A tengelykapcsoló pedálnál alkalmazott érzékelők

A hagyományos tengelykapcsolóval és sebességváltóval szerelt korszerű személygépkocsiknál egyre több tengelykapcsoló működtetés függő elektronikus szabályozást valósítanak meg. Az ezzel kapcsolatos tudnivalókat itt foglaljuk össze.

Néhány példa a tengelykapcsoló pedál érzékelők alkalmazására:

  • A motor elektronika a takarékosság jegyében megváltoztatja a tüzelőanyag befecskendezést nyitott tengelykapcsolónál. Ezzel egyaránt csökkenthető a tüzelőanyag fogyasztás és a kipufogógáz emisszió is. Ennek megfelelő működés különösen városi forgalomban nagy jelentőségű.

  • A tengelykapcsoló pedál helyzet érzékelőjének jelét hasznosító rendszerek közé sorolható az USA-ban és Japánban a gépkocsikba kötelező alkalmazású úgynevezett „Start-Lock” működés. Ezt a hagyományos mechanikus sebességváltós gépkocsiknál alkalmazzák. Megakadályozza, hogy bekapcsolt sebességfokozatnál az indítómotor azonnal mozgásba hozza a gépkocsit. Ezzel elkerülhetővé válnak a kisebb koccanásos balesetek. Ez a rendszer csak akkor engedi az indító motort működni, amikor a tengelykapcsoló kiemelt állapotban van. Ezt az állapotot érzékelő jelzi az indítómotor áramkörének.

  • A tengelykapcsoló állapot információt használja fel az elektromechanikus rögzítő fék is a működéséhez. Erre a jelre kezdődhet a rögzítő fék automatikus oldása.

A fentiekben említett rendszerek működéséhez fontos a tengelykapcsoló pedál helyzetének, illetve elmozdulásának pontos érzékelése. Ez utóbbi információnak a betét kopottságára vonatkozó diagnosztikai tartalma is van. Ezek miatt különböző érzékelőket szerelnek fel a kuplung pedálra. Ezeknek olykor szélsőséges hőmérsékleteknél is működniük kell. Figyelembe kell venni továbbá azt, hogy a tengelykapcsoló pedálnál az érzékelő felszerelésének helyén 20 – 30 mm az elmozdulás.

A tengelykapcsoló pedálnál elhelyezett érzékelő.
1.19. ábra - A tengelykapcsoló pedálnál elhelyezett érzékelő.


A tengelykapcsoló pedálnál alkalmazható érzékelők, melyek más célokra a továbbiakban tárgyalt egységeknél is előfordulhatnak:

  1. Mikrokapcsoló, melynek házában mechanikusan működtetett érintkezőket szerelnek be. Költségkímélő megoldásnak számít, de felléphetnek korróziós problémák kopás és a rugó kifáradása is. Ezek a jelenségek hátrányosan befolyásolják a működést és korlátozzák az élettartamot.

  2. Reed relé érintésmentesen működik, nem tartalmaz kopó alkatrészt. Légmentesen zárt térben lévő érintkezőket zár a tengelykapcsoló pedállal együtt elmozduló állandó mágnes. Működése megbízható, élettartama hosszú.

  3. Hall elemes kapcsoló egy IC tartalmazza ezt az egységet. A mágneses erőtér változása μV nagyságú feszültséget kelt, amit erősítő fokozaton keresztül válik használható információvá. Nagyon pontos, érintésmentes működésű kapcsoló. Széles körűen alkalmazzák.

  4. Potenciométer ezzel a pedál elmozdulás nagysága és a pillanatnyi helyzete is kiértékelhető. Gyakran alkalmazzák az elforduló kivitelű változatot. Hátránya az, hogy kopó részegységet tartalmaz, ami korlátozza az élettartamát és a megbízhatóságát. A rákapcsolt tápfeszültségből az elmozdulással arányos feszültség jelet ad.

  5. Induktív érzékelő a potenciométer hátrányos tulajdonsága ezzel kiküszöbölhető. Érintésmentesen működik és nem tartalmaz kopó alkatrészt. Váltakozó mágneses erőterű adó tekercsből és több vevő tekercsből is állhat. Az elektromos jel a vevő tekercs helyzetével arányos. Hosszú élettartam és nagy megbízhatóság jellemzi.

  6. Magneto-induktív érzékelő az alkalmazott állandó mágnes elmozdulását érzékeli a PLCD (Permanantmagnetic-Linear-Contactless-Displacement) érzékelő. A lágymágnes magot egy tekercs veszi körül és két kiértékelő tekercset alakítanak ki a végeinél. A jelképzésnél egy állandó mágnes közelít az érzékelőhöz. Differenciál transzformátorként történik a jel kiértékelése. Az érzékelőben a mágnes helyzetétől függő jel jön létre.

1.5. Elektro-pneumatikus tengelykapcsoló működtetés

Ezt a tengelykapcsoló működtető változatot sűrített levegő ellátó és tároló rendszerrel ellátott haszonjárműveknél alkalmazzák. Az elektro-pneumatikus tengelykapcsoló működtető egység betölti a rásegítő feladatát is, mert hatékonyan csökkentik a működtető erő szükségletet. Leggyakrabban automatizált sebességváltóval szerelt haszonjárműveknél alkalmazzák. Minden sebességváltáskor működteti a tengelykapcsolót. A működtető egységet (1) a sebességváltón kialakított tengelykapcsoló házra szerelik. A pneumatikus tengelykapcsoló működtetés teljesen automatikusan történik. A vezérlését a sebességváltó elektronika végzi (2). A kábelköteg (3) a tengelykapcsoló működtető egységhez van rögzítve és egy elektromos csatlakozón keresztül áll kapcsolatban a sebességváltó elektronikával.

Haszonjárműveknél alkalmazott elektro-pneumatikus tengelykapcsoló működtető egység
1.20. ábra - Haszonjárműveknél alkalmazott elektro-pneumatikus tengelykapcsoló működtető egység


Az elektro-pneumatikus tengelykapcsoló működtető egység: olyan konstrukció, hogy bizonyos zavaró körülmények nem váltanak ki váratlan reakciókat a tengelykapcsoló működtetésében. A négy elektromágneses szelep, az elmozdulás érzékelő, és a visszacsapó-szelep biztonságos és precíz tengelykapcsoló működtetést tesz lehetővé.

A tengelykapcsoló működtető egység fő részei:

  • Az első házrészben található a munkadugattyú.

  • A hátsó részben van a négy elektromágneses szelep, az elmozdulás érzékelő, az elektronika és a visszacsapó szelep. A hátsó házrész fedelébe rögzítik a kábelköteget.

A négy elektromágneses szelep működteti a sűrített levegő energiájával a tengelykapcsolót. Ezek közül kettő kis átömlési keresztmetszetű és a lassú működtetést végzi. A másik kettő nagyobb átömlési keresztmetszetű, ezek feladata a gyorsabb működtetés.

A munkahenger dugattyú helyzetét és ezzel együtt a tengelykapcsoló helyzetét is induktív elmozdulás érzékelő figyeli. Az elmozdulás érzékelő egy rögzített tekercsből és egy mozgó vasmagból áll, amely kapcsolatban van a dugattyúval. Az elmozdulás érzékelő a sebességváltó elektronikától pontosan beállított tápfeszültséget kap és a dugattyú helyzetének megfelelő feszültség jelet ad az elektronikának. Ebből a jelből az elektronika pontosan meghatározza a tengelykapcsoló pillanatnyi helyzetét és a löketet. Így a tengelykapcsoló kiemelése és zárása a pillanatnyi igényeknek mindig megfelelő. További lehetőség, hogy a sebességváltó elektronika a löket meghatározása alapján meg tudja állapítani a súrlódó betétek pillanatnyi kopottságát. Így a vezető megfelelő időpontban tájékoztatást kaphat a szükségessé váló súrlódó betét cseréről.

A ház hátsó részén helyezték el a sűrített levegő csatlakozást. Ha sűrített levegő ellátásban nem várt tömítetlenség lép fel, a csatlakozóba beépített visszacsapó-szelep megakadályozza, hogy az éppen nyitott tengelykapcsoló záródjon. Erről az állapotról a sebességváltó elektronika nem kap jelzést.

Kiemelt tengelykapcsoló

A tengelykapcsoló oldásához a munkahenger két elektromágneses szelepen keresztül sűrített levegővel töltődik fel. Így a dugattyú ballra mozdul és magával viszi a tengelykapcsoló kinyomó-csapágy működtető karját.

Az elektromágneses szelepek sűrített levegőt vezérelnek ki, mely elmozdítja a dugattyút és old a tengelykapcsoló.

1 henger; 2 nagy keresztmetszetű nyomásnövelő elektromágneses szelep; 3 kis keresztmetszetű nyomásnövelő elektromágneses szelep; 4 nagy keresztmetszetű nyomáscsökkentő elektromágneses szelep; 5 kis keresztmetszetű nyomáscsökkentő elektromágneses szelep

1.21. ábra - Az elektromágneses szelepek sűrített levegőt vezérelnek ki, mely elmozdítja a dugattyút és old a tengelykapcsoló.


Zárt tengelykapcsoló

A tengelykapcsoló záráshoz a munkahengerből a sűrített levegőt két másik elektromágneses szelep engedi a szabadba. A tengelykapcsoló visszaállító ereje mozdítja vissza a dugattyút alaphelyzetbe.

Az elektromágneses szelepek kiengedik a sűrített levegőt, zár a tengelykapcsoló
1.22. ábra - Az elektromágneses szelepek kiengedik a sűrített levegőt, zár a tengelykapcsoló


Alkalmazási példák: ZF AS Tronic sebességváltó, VolvoI „I-Shift“ sebességváltó.